Article

06.02.2018

Houdt u cash dicht bij huis?

Amy Goldstein, Managing Director, International Cash and Liquidity Management Sales, over de voordelen van het centraliseren van USD in de VS en over hoe interessant dat is vanwege zijn status van internationale handelsvaluta en de hoge cashvolumes die ermee gepaard gaan.

Centralisatie is al heel wat jaren een belangrijk thema binnen corporate treasury en veel bedrijven hebben met succes regionale centres opgericht om specifieke regio's te ondersteunen. We zien echter een toenemende trend van centralisatie per valuta. Corporate treasurers hebben rekeningstructuren opgezet om kritieke balansen te centraliseren per valuta in de 'thuismarkt' van die valuta. Dat levert voordelen op bij alle valuta's, maar vooral het centraliseren van USD in de Verenigde Staten is vaak bijzonder interessant. Dat komt uiteraard omdat de dollar wijdverspreid wordt gebruikt als internationale handelsvaluta en er grote cashvolumes mee gemoeid zijn.

Volgens ramingen van Capital Economics eerder dit jaar, houden Amerikaanse bedrijven offshore 2,5 biljoen USD aan. Dat is een stijging van bijna 20 procent over de afgelopen twee jaar en komt overeen met bijna 14 procent van het bbp. Bovendien zijn er veel bedrijven met hoofdzetel buiten de VS, vooral in Azië, Afrika en Latijns-Amerika, die rekeningen in dollar aanhouden en in die valuta handel drijven. Gelet op het aantal balansen waar het hier om gaat en de alomtegenwoordigheid van de dollar in de wereldhandel, is het optimaliseren van USD cruciaal voor alle bedrijven die internationaal actief zijn. Er zijn ook voordelen te halen met andere grote valuta, zoals de euro, het pond en de yen, afhankelijk van de omvang van de balansen en de aard van het bedrijfsmodel.

Dicht bij huis houden

Er zijn tal van redenen waarom het voor bedrijven interessant kan zijn hun balansen in USD (of een andere valuta) in de thuismarkt van de valuta te houden.

  • Liquiditeitenbeheer
    Laten we eerst kijken naar bedrijven met hoofdzetel in de VS: veel grote bedrijven hebben regionale treasury centres om hun cash- en liquiditeitenbeheer te ondersteunen, terwijl activiteiten als groepsfinanciering, FX management, investeringen enz. eerder in de hoofdzetel worden geregeld. USD centraliseren in de VS kan dus behoorlijke voordelen opleveren: USD cash pools en restsaldi dichtbij en in dezelfde tijdzone houden, terwijl men profiteert van latere cut-offtijden om investeringsdeadlines te halen. Bedrijven met hoofdzetel buiten de VS kunnen met het centraliseren van USD de efficiëntie van hun investeringen en betalingen verhogen.
  • Investeringen
    Gecentraliseerde liquiditeit biedt meer investeringsmogelijkheden in de thuismarkt van de valuta, met meer toegang tot markten en liquiditeit. Zo halen treasurers hun doelstellingen op het vlak van investeringen en risico's, en kunnen ze mogelijk waarde genereren. Tegelijkertijd kunnen treasurers tegenpartijrisico's strikter beheren dankzij de centrale visibiliteit op en controle over exposures.
  • Efficiëntie bij betaling en incasso
    Bedrijven kunnen ook kosten besparen bij internationale betalingen en incasso's, afhankelijk van hun supply chain, klantenbasis en de locatie van hun leveranciers. Internationale stromen zijn duurder en vergen meer tijd voor verwerking. Aangezien valutadatering soms onvoorspelbaar is, hebben bedrijven vaak een hogere cashbuffer of ruimere intra-day kredietlijnen nodig. De reconciliatie van inkomende klantstromen vergt veel tijd en is arbeidsintensief, aangezien vaak betalingsgegevens ontbreken in het internationale betalingsproces. Door een valuta in zijn thuismarkt te centraliseren daalt het aantal internationale betalingen en incasso's en kunnen bedrijven lokale clearingsystemen gebruiken. Zo besparen ze kosten, verbeteren ze hun reconciliatie en werken ze algemeen efficiënter.


De druk beheren

Ook treasurers voelen de druk om 'meer te doen met minder' en voor hen kan het centraliseren van fondsen op basis van valuta een aantrekkelijke oplossing zijn. De voordelen blijven bovendien niet beperkt tot cash, liquiditeit en investeringen. Treasurers hebben bijvoorbeeld ook te maken met heel wat risico's en regelgeving, en ook onvoorziene gebeurtenissen zoals de uitstap van banken uit bepaalde productlijnen of markten. De resultaten daarvan beheren kan heel veel eisen van corporate treasury en de bedrijfscontinuïteit in het gedrang brengen. Valuta dichterbij houden tegen lagere kosten met toegang tot de diepte en breedte van de thuismarkt zorgt ervoor dat bedrijven goed gepositioneerd zijn om te reageren op marktgebeurtenissen. Ook de KYC-vereisten kunnen heel complex en lastig zijn, waarbij er verschillen bestaan tussen de eisen van banken en markten. Het centraliseren van valuta's op één geografische locatie en daardoor de globale rekeningstructuren vereenvoudigen, kan het gemakkelijker maken om de regelgeving na te leven.

Waarom hebben treasurers er dan niet eerder niet voor gekozen de cashbalansen te centraliseren in elke valutathuismarkt? Waarschijnlijk was het niet altijd zo duidelijk hoe dat kon. In Europa is er bijvoorbeeld sinds 1999 één gemeenschappelijke valuta en de eurozone omvatte meerdere thuismarkten met eenzelfde valuta tot de invoering van de SEPA (Single Euro Payments Area). Daardoor waren er vaak markt- of regelgevingsbeperkingen voor centralisatie, of werd dat althans zo ervaren. Aangezien de SEPA-betalingsinstrumenten de meeste binnenlandse betalingsmogelijkheden hebben vervangen, met een geharmoniseerd wettelijk kader, centraliseren steeds meer bedrijven in diverse eurolanden hun euro's op één locatie. Hoewel enkele binnenlandse betalingsinstrumenten blijven bestaan en de clearingsystemen verschillen binnen de EU op bijvoorbeeld het vlak van cut-off- en verrekeningstijden, betekent dat niet dat treasurers ervoor moeten kiezen hun cashbalansen in EUR te fragmenteren.

Veel Amerikaanse bedrijven denken dat het centraliseren van fondsen bij offshore-entiteiten in de VS gevolgen heeft op fiscaal vlak. Hier spelen twee factoren: de vermenging van fondsen en het openen van niet-ingezetenenrekeningen op standalone basis. Het samensmelten van fondsen van entiteiten die gevestigd zijn in verschillende rechtsgebieden creëert een belastingfeit. In dat geval moet men nagaan wat dat belastingfeit met zich meebrengt: dubbelbelastingverdragen, thin-capitalisationregels of andere kwesties. Het openen van niet-ingezetenenrekeningen in USD in de VS op standalone basis is minder duidelijk en vatbaar voor interpretatie. Voor beide zijn er precedenten in corporate treasury. Wie deze opties overweegt, moet absoluut onafhankelijk belastingadvies inwinnen.

Elk land heeft zijn eigen belastingregels. Een model met gecentraliseerde valuta kan dus niet simpelweg voor elke valuta worden gerepliceerd. Bijgevolg moeten treasurers hun fiscaal en juridisch departement inschakelen, evenals hun bank of derden, om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en voordelen van elk scenario. Dat betekent dat ze moeten onderzoeken hoe de valutastromen en -exposures vandaag worden beheerd, met inbegrip van de gebruikte instrumenten voor betaling en incasso, de bestaande financierings- en investeringsproducten en de kosten die dit alles met zich meebrengt. Pas dan kunnen de mogelijkheden op de thuismarkt worden verkend, evenals de beste instrumenten voor betaling, financiering en investering, en de voordelen op het vlak van kosten, liquiditeit of risicobeheer. Er moet ook worden gekeken naar waar klanten en leveranciers zich bevinden, en welke weerslag dat kan hebben op hen.

Toekomstplanning

Treasurers moeten anticiperen en voorbereid zijn op disruptieve gebeurtenissen. Wie op voorhand plant door het risico van de voornaamste valuta's te minimaliseren en gecentraliseerde, flexibele bank- en thesauriestructuren gebruikt, heeft de beste slaagkansen om die gebeurtenissen het hoofd te bieden. Visibiliteit en controle over grote balansen zijn van wezenlijk belang in zowel goede als slechte tijden, en cash centraliseren in de thuismarkt van de valuta kan een heel waardevolle manier zijn om dat te realiseren. Men moet rekening houden met bepaalde overwegingen, de supply chain van begin tot eind analyseren en nagaan welke banken en dienstenleveranciers advies en expertise kunnen leveren. Een investering in dit proces kan aanzienlijke voordelen opleveren, waardoor treasury zijn waarde voor het bedrijf kan verhogen en de voornaamste valutabalansen efficiënt kan beheren op het vlak van kosten en risico's.   

(Bron: BNP Paribas Cash Management)

Article

07.11.2024

BNP Paribas Fortis Factor: de zuurstof in uw groeiverhaal

Factoring speelt een almaar sterkere rol in het bevorderen van de groei van Belgische en internationale ondernemingen. BNP Paribas Fortis Factor levert de zuurstof in hun groeiverhaal.

U wil dat uw onderneming groeit en bloeit. Daarbij is alle hulp en begeleiding meer dan welkom. De reden is vanzelfsprekend: ondersteuning betekent extra energie voor uw ondernemingsgeest én extra zuurstof voor alles wat uw inventieve groeiplannen mogelijk maakt.

BNP Paribas Fortis Factor, dochterentiteit van BNP Paribas Fortis, heeft een dienst in huis die precies dàt doet: ontzorgen én motiveren; uw groei bevorderen én koesteren. In dit interview steken Jef Ramaekers, Head Factoring Benelux bij BNP Paribas Fortis Factor en Audrey Bourguet, Working Capital Advisor bij Corporate Banking van BNP Paribas Fortis, de voeten onder een tafel waarop één gezamenlijk onderwerp ligt: Factoring en de positieve rol die het kan spelen voor Belgische ondernemingen én hun buitenlandse entiteiten.

Factoring kort en bondig uitleggen, is nochtans een uitdaging. Jef Ramaekers, Head Factoring Benelux bij BNP Paribas Fortis Factor verduidelijkt: “Factoring is om te beginnen een middel, geen doel. Het is een tool om als ondernemer of CFO het werkkapitaal van de onderneming te optimaliseren. Elke financieel verantwoordelijke, bij eender welke onderneming, stelt zich op een bepaald moment dezelfde vraag: ‘Wie moet ik betalen op welk moment en hoe kan ik hem of haar betalen met de middelen die ik heb?’ Praktisch gezegd, maken wij het voor een onderneming via Factoring onder andere mogelijk om leveranciers te betalen, zonder te moeten wachten op geld van klanten om dat te doen. We financieren dus facturen, door ze voor de onderneming om te zetten in geld.”

Dat proces neemt heel actief zorgen en stressfactoren weg. Daardoor krijgen ondernemers de ruimte om te doen wat ze het beste kunnen – ondernemen. Ramaekers: “Wij kiezen ervoor om het ‘zuurstof geven aan groeiverhalen’ te noemen. Maar ik zie zeker de waarde van de term ‘ontzorgen’ in dit verhaal. Als je een ondernemer of CFO de ruimte geeft om zich te focussen op de kernactiviteit en als financieel specialist een belangrijk deel van de financiële kant van hen overneemt, geeft dat extra tijd én mogelijkheden. En minder zorgen, dat klopt.”

Positief

De van oudsher minder positieve connotatie van Factoring, is volgens Ramaekers een geest uit het verleden: “Factoring werd vroeger door nogal wat bedrijfsleiders als een ‘last lender resort’ gezien – een manier om toch nog aan bankkrediet te komen, door de assets, de vorderingen of klantenfacturen te gebruiken. Het laatste redmiddel van een onderneming, dus. Die tijd is – gelukkig maar – lang voorbij. We zijn geëvolueerd naar een zeer open houding ten opzichte van Factoring, waardoor onze tak is uitgegroeid tot een echte serviceprovider. De belangrijkste basisbehoefte van onze klanten is en blijft kortetermijnfinanciering -. Eén op vijf facturen in ons land loopt vandaag via Factoring. Factoring is vandaag een grote markt – meer dan honderd miljard euro per jaar. Van die markt beheert BNP Paribas Fortis Factor 41 procent – goed voor 55 miljard euro per eind 2023.”

Groei

Ook vanuit het oogpunt van de bank is Factoring een bijzonder groeiverhaal. Audrey Bourguet, Working Capital Advisor bij Transaction Banking van BNP Paribas Fortis: “Factoring is vandaag hét financiële product dat zich op een heel mooie manier aanpast aan het groeiende zakencijfer van onze ondernemingen. Het vormt een praktische oplossing voor werkkapitaal, en het maakt deel uit van een portefeuille aan diensten van Transaction Banking. Daarin zitten, naast Factor, ook Global Trade Solutions, Cash Management, Fixed Income en Working Capital Advisory. Al die services hebben een gemeenschappelijk doel: de financiële noden van onze cliënten zo goed mogelijk verzorgen en er als bank zijn in alle situaties waarin ze onze begeleiding kunnen gebruiken.”

Vanuit het standpunt van de bank vormt Factoring een almaar sterker groeiend, positief verhaal, dat in niets nog samenhangt met het verleden. Bourguet: “Dat zie je aan de manier waarop wij Factoring echt integreren in onze bank en in de groep. Maar ook aan de wijze waarmee we de dienst aanbieden aan ondernemers uit alle sectoren en aan ondernemingen van elke grootte. We werken samen met een zeer brede verzameling van ondernemingen in de Belgische economie. Daardoor zien wij heel duidelijk dat het net dié ondernemingen zijn die erin slagen om hun funding van hun werkkapitaal te optimaliseren, door onder andere gebruik te maken van onze Factoringdiensten. Dat sterkt ons in onze overtuiging dat dit een heel positief verhaal is: we hebben het over een vorm van financiering die zich naadloos aanpast aan de groei van elke onderneming, klein of groot.”

Natuurlijke evolutie

Factoring richt zich zowel tot kleine, middelgrote als grote ondernemingen. Ramaekers: “We willen ondernemingen een oplossing bieden doorheen hun volledige levenscyclus – daarin zijn we echt uniek in de markt. Dat wil zeggen dat we er zijn voor zowel de starter, de KMO als voor de multinational, en voor alle soorten ondernemingen die daar tussenin passen. We hebben daar, als enige in de markt via Easy2Cash, ook een gedigitaliseerde oplossing voor kleine ondernemingen klaarstaan. Die digitalisering zorgt niet alleen voor een aantrekkelijk kostenplaatje met heel concurrentiële marges, maar ook voor een betrouwbare, bijzonder snelle en up-to-date link met onze cliënten en hun boekhouding, via een digitale, maar ook persoonlijke en menselijke aanpak. Easy2Cash is dan wel digitaal, maar de link naar een toegewijde contactpersoon maakt er integraal deel van uit. Dat maakt de oplossing persoonlijk én toegankelijk. Om het voorbeeld van starters te geven: voor hen is het vaak niet gemakkelijk om aan kredieten te geraken. Voor die nood aan krediet op bescheiden en korte termijn, bieden wij, in overleg met de bankier bij BNP Paribas Fortis, een oplossing. Op die manier maken we het voor hen mogelijk om verder te groeien, zonder dat ze gehinderd worden door hun meegroeiende behoeftes aan financiering, automatisering, boekhouding, enzovoort. Zo hebben ze via Factoring bijkomende middelen om in die behoeften te voorzien.” Volgens Ramaekers houdt de gestage groei van die jonge ondernemingen ook een aanpassing van de financiële diensten in: “Het is een natuurlijke evolutie, waarin twee partners elkaar vinden. Als uw onderneming groeit, dan groeien wij met u mee, zo eenvoudig is het. Tijdens al die specifieke groeimomenten – als ondernemers aan extra personeel of aan mogelijke export beginnen te denken – groeit Factoring met hen mee. En dat doen we samen met de bank – de groep achter dit verhaal speelt als een team in dit verhaal. En let op: we zijn er ook als er misschien moeilijke momenten de revue passeren. Wij beseffen maar al te goed dat het pad van een onderneming ook soms langs een ietwat lastiger deel van het parcours kan lopen. Net dán zie je de waarde van onze knowhow en van de begeleiding die we bieden.” Mondt het verhaal uit in een groot bedrijf, met de allures van een multinational, dan neemt het belang van Factoring nog toe. Ramaekers: “Van de écht grote bedrijven, met een omzet van meer dan 1 miljard euro, gebruikt in België meer dan 65% Factoringdiensten. De helft daarvan, zijn ook klant bij ons. Factoring biedt, zeker bij de grote ondernemingen, vaak nog extra schaalvoordelen. Zo gaan we daar bijvoorbeeld vorderingen financieren die geen impact hebben op de schuldgraad van een onderneming. Bij de combinatie van een voorfinanciering van facturen met kredietverzekeringen, krijgt een onderneming de mogelijkheid geen schuld tonen in de balans, na aanvaarding door de bedrijfsrevisor. Een technische aangelegenheid, maar wel een samenkomst van verschillende financiële ingrediënten die voor veel ondernemingen Factoring efficiënt, performant én waardevol maakt.”

Economisch weefsel

De twee gesprekspartners zijn het eens over de waarde van Factoring in het ondersteunen van het economisch weefsel. Bourguet: “Voor een deel heeft die ondersteunende invloed te maken met het feit dat Factoring een compleet transparante financiële dienst is – alleen wat er effectief is, kan concreet gefinancierd worden.’ Ramaekers: ‘Dat klopt. Plus: Factoring zit midden in de value chain, in die ketting van het economisch weefsel. We werken samen met onze klanten, met hun klanten (debiteuren), met de bank,… noem maar op. Daardoor zijn we een sleutelfiguur die coördineert én faciliteert. En die met beide voeten stevig op de economische grond staat, vaak ten voordele van al onze klanten. Als wij erin slagen om bijvoorbeeld de betaaltermijn van facturen voor een onderneming te verlagen, heeft dat elke keer weer invloed, niet alleen op die onderneming, maar ook op het positief verlopen van het economische proces. Ik ben er daarom van overtuigd dat we in het ecosysteem van de economie een brede rol spelen – vaak breder dan algemeen wordt aangenomen.”

Ook in dit deel van het financiële veld, spelen opportuniteiten én eerlijke begeleiding een cruciale rol. Ramaekers: “Wij gaan bij Factor in een helder gesprek, samen met onze bank en cliënten, op zoek naar de beste oplossing voor hun vraag. Dat wil zeggen dat we opportuniteiten zien en ze vaak aandragen, maar dat we tegelijkertijd ook een eerlijke, pro-actieve sparringpartner zijn. Praten, analyseren en opbouwend kritisch zijn: dáár draait het allemaal om.” Bourguet: “Ik kan dat alleen maar bijtreden. Met een dienst als Factoring zitten we midden in de economische activiteit van onze cliënten – de ondernemers die op ons beroep doen. En dus kijken we naar elk dossier zo breed mogelijk – niet alleen naar een bancair product of naar een oplossing. Dat maakt de aanpak van BNP Paribas Fortis zo sterk: wij treden aan als een team, dat bestaat uit specialisten van Factor én van de bank. Die groep van mensen uit verschillende, op elkaar afgestemde entiteiten, biedt aan ondernemers én ondernemingen een totaalaanpak, ook voor complexe dossiers. Dat zijn de momenten waarop wij echt steunen op onze interne expertise: jaren van ervaring; collega’s die beslagen op het ijs komen; betrouwbaar economisch cijfermateriaal dat toepasbaar is op heel wat scenario’s: de combinatie stelt ons in staat om ondernemingen niet alleen in de goede richting te sturen, maar om hen financieel bijvoorbeeld ook op een eerlijke, veilige, gezonde manier te begeleiden.”

Toekomst

BNP Paribas Fortis Factor maakt, net als de bank zelf, regelmatig de denkoefening naar de toekomst toe. Als verlener van vooruitstrevende diensten, is het natuurlijk belangrijk om toekomstgericht naar financiële dienstverlening te kijken. Ramaekers: “Ik had het daarnet al over onze digitale oplossing, Easy2Cash. We mogen daar best wel trots op zijn, vind ik, want het is een blik in de toekomst – vandaag al. Los daarvan, evolueert onze dienstverlening zeer organisch richting toekomst: we streven er constant naar om die beschikbaar te maken voor een almaar grotere groep cliënten in het economische veld. Plus: we zijn ook heel hard bezig met duurzaamheid.”

Bourguet: “Dat laatste ligt perfect in het verlengde van wat we met de bank dagelijks doen. Onze betrokkenheid bij duurzaamheid strekt zich als vanzelfsprekend uit tot Factoring: in dat traject incentiveren en motiveren we onze cliënten om samen met ons dat duurzame pad te bewandelen.”

Ook in de ontwikkeling van nieuwe diensten vinden de twee partijen elkaar. Ramaekers: “We zien een opmerkelijke evolutie in de commerciële sector, waarin betalingsuitstel van bijvoorbeeld 30 dagen wordt aangeboden bij nogal wat webwinkels. Ook in de B2B-markt is dat een praktijk die almaar vaker gebruikt wordt. Daar kan Factoring innovatief mee omspringen, dus is dat voor ons een stukje toekomst dat we nu volop aan het ontwikkelen zijn. Ook Europees gezien, zijn er nieuwigheden: e-invoicing, om er maar eentje te noemen, zal binnenkort de norm zijn voor alle ondernemingen. Daar ligt een uitdaging én een opportuniteit qua services en advies, die wij samen met de bank aan het uittekenen zijn.” Bourguet: “Ik denk dat het duidelijk is dat dit een én-én-verhaal is, waarin wij mekaar blindelings vinden. Dat is niet alleen leuk voor ons, maar ook voor onze cliënten. Wij staan met onze voeten in het midden van de economische markt, maar denken ook na over platformen en producten die voorlopen en de toekomst van die markt zullen scheppen.”

Meer info: https://factor.bnpparibasfortis.be/

Article

10.06.2024

Elektronische facturatie tussen bedrijven wordt verplicht

Het wetsontwerp dat die verplichting wil invoeren in ons land, ligt momenteel voor bij het federaal parlement. Na de goedkeuring van het ontwerp, gaat de verplichte ‘B2B e-invoicing’ in vanaf 1 januari 2026. Onze experts leggen uit waarom België de nieuwe regels wil invoeren, wat de gevolgen zijn voor uw onderneming en hoe we u voortaan nog beter kunnen helpen.

“Het wetsontwerp sluit aan bij internationale ontwikkelingen en initiatieven op Europees vlak”, steekt Nicolas De Vijlder, Head of Beyond Banking bij BNP Paribas Fortis, van wal. “Europa streeft naar een geharmoniseerde digitale standaard. Een gestructureerde elektronische facturatie tussen bedrijven moet ook de administratieve lasten rond facturen verlagen, waardoor bedrijven efficiënter kunnen werken en hun concurrentiekracht verhogen. Door de btw-aangifte te automatiseren, kan de overheid bovendien belastingfraude tegengaan. En ze kan haar economisch beleid aanpassen op basis van meer kwalitatieve gegevens.”

Geen revolutie maar evolutie

“De nieuwe regulering is niet zozeer een revolutie maar wel een evolutie”, vult Erik Breugelmans, Deputy Managing Director bij BNP Paribas Factoring Northern Europe, aan. “De digitalisering neemt toe in alle domeinen van de samenleving. Kijk maar naar de stijging van het elektronische betaalverkeer en de bijkomende verplichtingen van de voorbije jaren rond elektronische facturatie naar de overheid toe. In dat opzicht is het wetsontwerp voor een verplichte elektronische facturatie tussen bedrijven een logische volgende stap. Onze bank wil zeker meewerken aan dat proces, al is het niet de bedoeling dat we de taak van de boekhoudprogramma’s of fintechs overnemen. We staan wel klaar om onze klanten te helpen op het gebied van betalingen en financieringen.”

De impact op bedrijven

“Klanten moeten zich ervan bewust zijn dat de nieuwe regelgeving een impact zal hebben op zowel interne als externe processen”, gaat Erik Breugelmans verder. “Het gros van de Belgische bedrijven is vooral internationaal gericht, waardoor de invoering van de elektronische facturatie complexer zal zijn dan voor bedrijven die op een interne markt terugvallen. Aangezien de wet in één beweging zal worden uitgerold, is het belangrijk om op tijd te starten met de voorbereidingen.”

“De nieuwe regelgeving heeft niet alleen gevolgen voor de boekhoudafdeling van een bedrijf, maar ook voor zijn IT-afdeling”, benadrukt Nicolas De Vijlder. “Vormvereisten worden zeer belangrijk, anders werkt het automatische proces niet. Het grote voordeel van een doorgedreven automatisering is wel dat alles sneller en efficiënter kan verlopen. De tijd tussen het versturen en betalen van een factuur wordt korter en kasstromen worden beter voorspelbaar. Bovendien neemt de kans op fouten af en wordt het risico op fraude kleiner, aangezien alle transacties langs een beveiligd kanaal passeren.”

Klaar om u nog beter te begeleiden

“Dankzij de doorgedreven digitalisering als gevolg van de nieuwe regelgeving, zullen we betalingen verder kunnen optimaliseren”, besluit Erik Breugelmans. “Het is onze rol als bank om de vorderingen van onze klanten zo snel en vlot mogelijk te financieren. Zo kunnen ze eenvoudiger beschikken over hun werkkapitaal. Bovendien hebben we al een heel proces doorlopen op het vlak van automatisering op grote schaal, waardoor we ons snel kunnen aanpassen aan de nieuwe regels. We kunnen ook een beroep doen op de expertise van de BNP Paribas-groep. Die ontwikkelt momenteel een e-invoicing-oplossing voor grote bedrijven.”

Meer weten?

Beluister de aflevering over B2B e-invoicing.

Article

31.05.2021

Optimaliseer uw werkkapitaal met factoring

Hoe houdt u uw werkkapitaal gezond en bouwt u de nodige financiële flexibiliteit in? Factoring helpt op een snelle, correcte en aangepaste manier uw behoefte aan liquide middelen te financieren.

Het veiligstellen van liquiditeit is essentieel om uw behoefte aan werkkapitaal te financieren en uw bedrijf op elk moment vlot te doen draaien. En dat is precies wat factoring biedt. Het is een structurele oplossing om werkkapitaal te optimaliseren. In onderstaande video krijgt u in nog geen half uur tijd een helder beeld van wat factoring te bieden heeft.


Factoring biedt structurele maatoplossing

In ruil voor de overdracht van uw facturen aan een externe factormaatschappij, kunt u rekenen op een snelle en flexibele financiering, wordt de inning van uw facturen opgevolgd en beschermt u zich tegen een eventueel faillissement van uw klanten. Elke factoroplossing wordt op maat uitgewerkt zodat ze naadloos aansluit bij de behoeften van uw bedrijf. Ook voor bedrijven die internationaal actief zijn. In België besteedt vandaag 1 op 6 bedrijven facturen uit aan een externe factormaatschappij en eenzelfde tendens tekent zich af in andere Europese landen.

Hoe werkt factoring precies? Op welke manier maakt het u het leven gemakkelijker? En hoe gebeurt de prijszetting? In bovenstaande video geven Raf Spinoy, Area Manager Vlaams-Brabant & Limburg, en Jeffrey Lemmens, Head of Sales North, BNP Paribas Fortis Factor, u de antwoorden en delen twee klanten hun ervaring.


Hebt u nog vragen of wil u graag bespreken hoe factoring u kan helpen? Neem zeker contact op met uw relatiebeheerder of laat uw gegevens na via het contactformulier en wij nemen zelf contact met u op.
Article

09.05.2019

Wie gaat er schuil achter de rol van COO?

De Chief Operating Officer speelt een essentiële rol in de goede werking van een bedrijf en zijn functie wordt nog belangrijker, onder meer omdat de technologische context zijn strategische invloed versterkt.

De Chief Operating Officer (COO), ook algemeen directeur of operationeel directeur genoemd, maakt deel uit van de C-suite. Hij is meestal verantwoordelijk voor de activiteiten van een bedrijf, maar zijn opdracht kan variëren naargelang een aantal factoren. Denk aan de omvang van het bedrijf, de domeinen die de CEO aan hem overlaat en de mate waarin het aantal operationele taken groeit. Eén ding staat echter vast: de COO legt steeds meer gewicht in de schaal, vooral omdat de omgeving complexer en meer geconnecteerd is dan ooit.

Centraal in de activiteiten

De COO heeft meestal veel praktische ervaring en hij krijgt de moeilijke taak om de algemene strategie van de organisatie te implementeren en ervoor te zorgen dat ze haar doelstellingen bereikt. Wat betekent dit in de praktijk? Hij moet de visie van de CEO omzetten in concrete acties en activiteiten. Hij is verantwoordelijk voor het vlotte verloop van de dagelijkse activiteiten en moet ervoor zorgen dat de teams het beste van zichzelf kunnen geven. Meestal moeten de managers van de verschillende afdelingen ook aan hem rapporteren. En dat geeft hem een compleet beeld van het bedrijf.

Een transversale functie

De COO heeft van alle managers zonder twijfel het breedste zicht op de diverse dimensies van het bedrijf. Hij heeft contact met het grootste aantal betrokken partijen, zowel binnen als buiten het bedrijf: klanten, leveranciers, partners ... In zijn dagelijkse activiteiten spreekt hij regelmatig met alle teams, hij werkt mee aan het structureren van de teams en het bepalen van hun werkmethoden. In zijn functie moet hij over uitstekende managementvaardigheden beschikken en medewerkers kunnen leiden, inspireren en begeleiden, met name in hun transformatieproces. 

Efficiëntie en effectiviteit

Een van zijn belangrijkste taken is effectieve en efficiënte administratieve, financiële en commerciële  processen installeren en ervoor zorgen dat ze vlot blijven werken. Om zijn rol met succes te kunnen vervullen, staat de COO dus permanent in contact met de medewerkers op het terrein om de werkmethoden te evalueren, te standaardiseren of te perfectioneren. Ook zijn visie op de klantenrelaties is belangrijk. Een COO moet goed kunnen observeren, snel van begrip zijn en de tijd kunnen nemen om situaties te analyseren. Zonder iets aan het toeval over te laten. Een andere belangrijke uitdaging is de constante zoektocht naar efficiëntie om ervoor te zorgen dat het bedrijf goed blijft presteren.

Een ‘probleemoplosser’ (onder andere)

Waarmee houdt de COO zich nog bezig? De dagelijkse problemen oplossen. Daarbij komen zijn expertise en zijn kennis van het reilen en zeilen in het bedrijf goed van pas. De COO moet georganiseerd en efficiënt kunnen werken, maar hij is toch vooral een beslisser, iemand die knopen kan doorhakken en een visie op soms zeer uiteenlopende thema’s kan opleggen. Tot zijn arsenaal van kwaliteiten behoort steevast de gave om keuzes te maken in dringende en ongewone situaties, vaak zonder vangnet. Welke andere competenties horen bij dit veelzijdige profiel? Het vermogen om taken in te delen volgens prioriteit en projecten te delegeren (meestal eens ze op de rails staan).

Hoe ziet de toekomst eruit?

In een veranderende wereld moeten bedrijven constant evolueren. In die context is het aanpassingsvermogen van de leidinggevenden een bepalende factor voor het succes van het bedrijf. De COO moet zijn ‘nieuwe’ plaats nog vinden. Naast de operationele aspecten krijgt zijn functie steeds meer een strategische dimensie die meer ‘waarde’ kan opleveren!

Op weg naar het slimme bedrijf

De COO is altijd op zoek naar maximale efficiëntie voor de organisatie en moet dus de nieuwe technologieën kennen en het gebruik ervan promoten: om de interne werking van het bedrijf te verbeteren, de samenwerking tussen mens en machine te vergemakkelijken, maar ook de klantenrelatie en -ervaring te transformeren. Het bestaande digitaliseren volstaat niet. Hij moet in staat zijn om nieuwe processen te bedenken en te implementeren: sneller, meer geconnecteerd en meer gericht op consumenten die steeds hogere eisen stellen.

Een uitdaging?

Ja, en geen kleintje! Maar hij mag zich meestal niet beperken tot innovatie, hij moet ook de veranderingen beheren om de problemen te blijven oplossen, de interne vertrouwenssfeer te behouden, een digitale mentaliteit te bevorderen en de strategische doelstellingen na te streven.

Discover More

Contact
Top